Åldras i Nyköping

Fotograf: Martin Hörner Kloo

Livskvalitet är olika för olika människor. Omsorgen om de äldre är bra men ska utvecklas för att möta framtidens behov. Stödet ska utgå från varje människas livssituation. Det är viktigt att våra äldre känner trygghet i vardagen och när livet förändras. Äldres önskemål om mat, aktiviteter och boende ska vara vägledande i utformningen av olika insatser. Vi ska utveckla trygghets- och serviceboenden som ett alternativ till att bo hemma. Sådana boenden ska kunna byggas såväl i tätort som på landsbygd.

Äldre personer behöver ha en aktiv fritid för att må bra. Ofrivillig ensamhet bland våra äldre är en stor utmaning. Ambitionen är att ingen ska behöva känna sig ensam. Ingen ska heller behöva dö ensam, därför ska vi utveckla formerna för vård i livets slutskede. En grupp som ofta glöms bort är de anhöriga som på eget initiativ vårdar äldre i sin närhet. Vi vill utveckla formerna för anhörigstöd och avlastning.