En skola för alla

Fotograf: Martin Hörner Kloo

Alla barn har rätt till en trygg uppväxt. Det ska finnas lika tillgång till en god utbildning, meningsfull fritid och en drogfri miljö. Barnens möjlighet till delaktighet och inflytande ska utvecklas. Alla ska känna sig trygga, oavsett om det är i klassrummet, omklädningsrummet eller på skolgården. Vi kommer aldrig acceptera mobbning eller diskriminering.

Utbildningen i förskolan ska stödja alla barns utveckling och lärande. Förskolan ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna. Det är särskilt viktigt att barnen från socialt utsatta områden får gå i förskola.

Skolan har ett omfattande uppdrag: den ska utbilda, fostra och kompensera ojämlikhet. Kunskap ska alltid sättas i första rummet. De barn och ungdomar som har det svårast, ska få de bästa förutsättningarna att lyckas. Vi tror på en inkluderande skola där elever med olika bakgrund möts i vardagen.

Vi vill också se över möjligheterna att införa en skola med särskild pedagogisk kompetens. Samarbetet mellan skola, socialtjänst och vård måste bli bättre för att ge snabba insatser till barn och ungdomar som lider av psykisk ohälsa eller som riskerar att gå ut med ofullständiga betyg.

En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet, därför ska vi verka för att fler elever går ut gymnasieskolan med fullständiga betyg. Fler behöver samtidigt gå vidare till högre studier då utbildning skapar trygghet, arbete och förverkligar drömmar.