Jämställdhet, jämlikhet och integration

Fotograf: Martin Hörner Kloo

För oss socialdemokrater finns det tre politikområden som ska genomsyra alla beslut som tas: jämställdhet, jämlikhet och integration. Det är att egentligen uttrycka att alla människor ska få komma till sin rätt och leva ett liv fritt från fördomar, diskriminering och en ojämlik fördelning av våra gemensamma resurser.

Jämställdhet
Varje människa är unik och människovärdet är lika. Att uppnå jämställdhet kan vi bara göra genom att se de olika förutsättningar som män och kvinnor har. För att kunna göra det behöver vi sätta upp mål för verksamheten. Jämställdhet och rättvis behandling är en del av tryggheten för kvinnor och män, flickor och pojkar. Därför ska alla kommunala beslut jämställdhetsgranskas och säkra trygghet och rättvis behandling. Det handlar även om att utbilda i HBTQ-frågor. Elever bör uppmuntras att välja utbildning som bryter upp den könssegregerade arbetsmarknaden för att utveckla de individuella möjligheterna för ett tillfredsställande yrkesliv.

Jämlikhet
Jämlikhet är bra för alla – det möjliggör en god hälsa och ett gott arbetsliv. En speciell form av ojämlikhet som vi ser i skolan och på fritids är barn som drabbas av fattigdom, så kallad barnfattigdom. För att kompensera familjers fattigdom ska skolan vara helt avgiftsfri och det ska finnas meningsfulla aktiviteter under lov.

Integration
Ytterligare ett perspektiv i vår strävan för att uppnå jämställdhet och jämlikhet är integration. I vardagligt tal menas insatser för människor som kommer från andra länder men integration är mer komplex än så. Det handlar om tillgång till bostad, jobb och en aktiv fritid. Vi behöver göra mer för att inkludera människor som bor i socialt utsatta områden, till exempel att bygga ett aktivitetshus. Detta för att skapa naturliga mötesplatser där vi kan mötas och byta åsikter och erfarenheter med varandra.