Tillväxt, utveckling och hållbarhet

Fotograf: Martin Hörner Kloo

Världen, Sverige och Nyköping är i en tid av förändring. Då krävs det en sammanhållen politik för att möta de stora utmaningarna. De senaste fyra åren har Nyköping vuxit och utvecklats. Både människor och företag flyttar till Nyköping. Vi vet att den svenska modellen, som alla ska omfamnas av, gör både Nyköping och Sverige fantastiskt. Vi ska tillsammans ta gemensamt ansvar för vår framtid.

Framtiden ska präglas av tilltro till människors resurser. Alla som kan jobba ska jobba. Framtiden är vår! För oss är trygghet en av de viktigaste framtidsfrågorna. Trygghet betyder olika för olika människor. För småbarnsföräldrar kan det innebära tillgång till förskola nära där man bor, för ungdomar kan det betyda att det fungerar bra i skolan, för anställda kan det betyda att ha en god arbetsgivare och för äldre ett seniorboende med hög trivsel samt tillgång till bra vård.

När vi växer skapas möjligheter för kommunen att utöka samhällsservicen och ha ett rikt kultur- och fritidsliv. Det ger oss möjlighet att arbeta ännu mer aktivt för jämlikhet, jämställdhet och integration. Alla människor ska komma till sin rätt.

Nyköping fortsätter växa
Under vårt styre har Nyköping utvecklats snabbt. Nya bostäder har byggts, företag har etablerat sig och fler har fått jobb. Vår kommun är en bra plats att leva och bo i. Tillsammans skapar det förutsättningar och möjligheter för Nyköping.

Unika möjligheter
Snart byggs Ostlänken. Det stärker vår placering med tillgång till Stockholm/Skavsta internationella flygplats, djuphamn i grannkommunen Oxelösund och modern tågtrafik. Vi har även tillgång till utbrett bredband och direkt anslutning till motorväg för effektiv logistik. De möjligheterna ska vi ta tillvara, genom att erbjuda förutsättningar för ett ökat företagande och tillväxt. Vi kommer också få ett helt nytt resecentrum, där människor kommer att mötas och där vi möjliggör för modern kollektivtrafik, miljövänlig cykelpendling och bra parkering. En viktig del av vårt framtida företagande ligger inom besöksnäringen. Kommunen ska vara öppen för alla som vill besöka vår stad. Vi ska utveckla och levandegöra centrum. Nyköping har unika möjligheter.

Företagande och arbete
Kommunen ska vara en bra och effektiv samarbetspartner för den som vill starta företag eller flytta sin verksamhet hit. Arbetet med företagsetableringar ska fortsätta utvecklas. Vi vill även öka samarbetet mellan Campus Nyköping, Arbetsförmedlingen och näringslivet, för att skapa grund för företagare att rekrytera medarbetare med rätt kompetens. Förutsättningar för ett gott arbetsliv, måste innehålla goda pendlingsmöjligheter, för effektiva arbetsresor.

När kommunen gör upphandlingar ska de utgå från LO:s och Socialdemokraternas nationella upphandlingsstrategi med bra sociala och miljömässiga villkor.

Bostäder
Fler som flyttar till Nyköping skapar efterfrågan på bostäder. Nyligen har flera nya bostadsområden vuxit fram och vi behöver ännu fler. I en växande kommun kommer tillgången till bostäder att vara avgörande, både i de mindre tätorterna och i staden. Vi ger förutsättningar för byggande av hyresrätter, bostadsrätter och villor. Ett exempel på det är att vi nyligen gav Nyköpingshem direktiv att bygga 1 000 nya hyresrätter samt att fortsätta renovera och underhålla allmännyttans stora bostadsområden. Tio procent av nyproducerade hyresrätter ska gå till människor som har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden.

Ett hållbart Nyköping
När Nyköping växer skapas nya förutsättningar för miljön. Kommunen ska vara en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar plats att leva i. Det vi kan göra i kommunen är att minska vår egen klimatpåverkan och resursförbrukning. När kommunen kan föregå med gott exempel ska vi göra det. Exempel på det kan vara att minska vårt eget matsvinn, sätta solcellspaneler på offentliga byggnader eller etablera en energipark.
När kommunen gör upphandlingar, ska vi utgå ifrån sociala och miljömässiga villkor. Vi vill också prioritera en prisvärd och enkel kollektivtrafik, busstrafiken ska vara fossilfri på landsbygden och drivas med el i staden.

Stad och land
Nyköping är en medelstor och välmående kommun med flera småorter och landsbygd. Den grundläggande samhällsservicen måste nå fram till alla invånare, oavsett var man bor. Vi vill även fortsätta att stödja kommunbygderådet och pröva modellen med medborgarbudget, som ger invånarna på landsbygden ett ökat inflytande över sitt närområde. En del utav landsbygden i Nyköping är vår fantastiska skärgård med
unika kulturmiljöer. Därför har vi beslutat att köpa skärgårdshemmanet Horsvik. Staden Nyköping har också möjligheter, vi ska stödja utvecklingen av staden i samverkan med företagare, fastighetsägare och boende. För att främja utvecklingen behöver vi fortsätta med “Bo i Nyköping”-kampanjen, som vi även vill lyfta till landsbygden, med “Bo på landet – i Nyköping”.