Urban Granström, kommunalrådskandidat

”Skolan kommer alltid vara den viktigaste frågan”

Skolan, integrationen och tryggheten är de tre viktigaste frågorna inför valet för Urban Granström.

– Skolan har otroligt stor betydelse och kommer alltid att vara den viktigaste politiska frågan. Jag är helt övertygad om att en skola som ger alla barn lika möjligheter att lyckas bidrar också till att lösa integrationsproblemen.

Som kommunalråd och ordförande i Nyköpings kommunstyrelse har Urban Granström det yttersta ansvaret för den socialdemokratiska politiken i kommunen.

– Alla ska kunna lita på samhället, den som behöver hjälp ska få hjälp, men i dag fungerar det inte alltid så. Det är ett stort gemensamt åtagande, det går inte att sänka skatten samtidigt som alla ska få samma trygghet. Istället är det tillväxten, att allt fler väljer att flytta till Nyköping, som ger möjlighet att trygga välfärden.

Fler invånare skapar fler jobb, nya bostäder, förskolor och skolor byggs och servicenäringen växer.

– Ibland blir vi beskyllda för att vara ”betongvänster”, men vi löser ju inte problemen genom att inte bygga, vi socialdemokrater är beredda att ta ansvar för att alla ska känna sig trygga och bygga en välfärd som fungerar.

Urban Granström är uppvuxen i ett socialdemokratiskt hem i norrbottniska Piteå. Det har starkt påverkat hans samhällssyn och politiska vägval.

– Mina föräldrar föddes på 1930-talet och de hade inte råd att fortsätta sin skolutbildning, de hade inte rätt bakgrund. Samtidigt jobbade de hårt för att vi barn skulle ha det bra och gav mig en fantastisk uppväxt.

Grundskolan och gymnasiet var på papperet öppna för alla. Men när Urban Granström själv började plugga på universitetet i Umeå 1993 upptäckte han att de gamla mönstren fortfarande fanns kvar.

– Det var ju bara sju procent av mina kurskamrater som hade samma bakgrund som jag, så visst bakgrunden spelade stor roll fortfarande.

Som nyutbildad gymnasielärare kom Urban Granström till Nyköping och Gripenskolan 1998. Nästan omedelbart blev han fackligt engagerad i Lärarnas Riksförbund.

– Det kändes som en plikt att ställa upp. För vill man ha en förändring måste man också göra något själv.

Tre år senare tog han en aktiv politisk ställning, gick med i Socialdemokraterna och blev efter valet 2002 ledamot i barn- och ungdomsnämnden, som har det politiskt ansvaret för förskola och grundskola. Sedan 2006 har Urban Granström varit Socialdemokraternas toppnamn i Nyköpings kommun. De första fyran åren som oppositionsråd och efter valet 2010 som kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.

– Jag är stolt över att vi socialdemokrater i Nyköping har lyckats driva många tunga frågor framåt, vi har byggt nya skolor och bostäder och på nationell nivå pågår planeringen av Ostlänken.

Och han tänker inte sitta med armarna i kors efter valet.

– Nej, man kan aldrig sluta att driva på, avslutar Urban Granström.